Anslået læsetid: 8 minutes, 28 seconds

Checkliste til din nye webshop

For at du kan gå online er der nogle informationer der skal være på plads, hvad enten vi ligger info ind for dig, eller du gør det selv.

Indhold

Domænenavn


Du skal sikre dig at du ejer dit domænenavn (eks. butiksnavn.dk), så hvis du ikke allerede har købt domænet, så gør det nu. På den måde sikre du dig at ingen andre snupper det for næsen af dig.

Køb det evt. Her: https://www.unoeuro.com/domains/ eller https://web.gratisdns.dk/

Kategorier


Du skal lave en liste over de kategorier, du ønsker der skal være i shoppen, gerne med underkategorier hvis det er nødvendigt. Vi anbefaler, at du ikke opretter mere end max 6 – 7 hovedkategorier/emner.
Det er vigtigt, at du er god til at lave en skarp opdeling, da det gør det lettere for dine kunder at finde præcis dét de leder efter.

Den kunne se sådan ud:

  • Kategori 1
  • Underkategori 1
  • Underkategori 2
  • Kategori 2
  • Underkategori 3
  • Underkategori 4

Etc.

Kategorierne benyttes til at placere dine produkter logisk i administrations delen af systemet, men naturligvis også som en del af menu strukturen som dine kunder ser.

Brug tid på det. Google "bedømmer" din side ikke kun efter indholdet på siden, men også ud fra hvor brugervenlig siden er.
Det er vigtigt at blive fundet på Google, for at få øget salg. Så kom godt fra start.

For hver kategori har du mulighed for at indtaste følgende information.
Alle felter med * er obligatoriske og skal derfor udfyldes.

  1. Category Name * - Kategori navnet
  2. Description - Evt. en beskrivelse af kategoriens indhold. Oftes en kort beskrivelse. Kan undlades men vi anbefaler at den anvendes da det også forbedres sidens placering på Google og andre søgemaskiner.
  3. Meta Tag Title * Oftest den samme som Category Name, dog evt. sammen med en kort salgsfremmende tekst. MAX 60 tegn langt. Bruges til visning i søgemaskiner (fremgår ikke på selve siden).
  4. Meta Tag Description - Kort beskrivelse af kategorien. Max 300 tegn. Bruges til visning i søgemaskiner (fremgår ikke på selve siden). Bør udfyldes - brug dele af "Description".
  5. Seo titel - Oftes bare Category Name. MÅ IKKE INDEHOLDE Speciel tegn, æøå og mellemrum og lign.
    Lad os sige dit kategori navn er "Økologiske æbler" så ville en god seo titel være: oekologiske-aebler
    URLen til kategorien vil så være: ditnavn.dk/oekologiske-aebler

Eksempel herunder på hvordan de 5 felter bliver vist i frontenden.

Eksempel på brug af kategori i opencart frontend

Produktinformation - ved oprettelse af et produkt.


Den største udfordring ved at sælge på nettet, frem for i en fysisk butik, er at kunden ikke kan se, føle og afprøve produktet.
Derfor vil vi anbefale dig at du gør dig meget umage med dine produktsider. Hvis du gør det, slår du to fluer med et smæk.
Du hjælper din kunder, samtidigt med at du øger dine muligheder for at blive fundet på Google og andre søgemaskiner.

Herunder beskriver vi de felter vi anbefaler du udfylder.

Alle felter med * er obligatoriske.

Hvis du selv indtaster dine varer, så behøver du ikke at lave listen på forhånd, men det er en rigtig god ide at gøre, for at have styr på sine varer.

  1. Product Name * - Produkt navnet
  2. Description * - Beskrivelsen af varen. Vi anbefaler at der udarbejdes en god unik beskrivelse for hver vare.
  3. Meta Tag Title - Oftest den samme som Product Name dog evt sammen med en kort salgsfremmende tekst. MAX 60 tegn langt.
  4. Meta Tag Description - Kort beskrivelse af produktet. Max 300 tegn
  5. Seo titel - Oftes bare Product Name. MÅ IKKE INDEHOLDE Speciel tegn, æøå og mellemrum. Lad os sige dit produktnavn er "Frørups Æble" så ville en god seo titel være: froerups-aeble Urlen til produktet vil så være: ditnavn.dk/oekologiske-aebler/froerups-aeble
  6. Model * - Dit produkt numer
  7. Price - Pris UDEN moms. Systemet ligger selv den moms på du har defineret. I DK 25%.
  8. Quantity - Antal du har på lager af en vare. (hvis du bruger lagerstyring)
  9. Weight - Vægten af vare i gram. Relevant hvis du vil styre din forsendeses priser efter vægt klasse.
  10. Manufacturer - Producenter/mærker - Releveant hvis du dine kunder skal kunne sortere efter mærker poducenter/mærker.
  11. Categories - Vælg den/de kategorier du ønsker varen skal være i.
  12. Related Products - Vælg evt. om produktet har relaterede produkter. De vi så blive vist på produktsiden nederst.
  13. Attributes - Produkt egenskaber. F.eks en bærbar computers skrærmstørrelse, ram, harddiskstørrelse etc. er eksempler på produktegenskaber som dine kunder vil efterspørge.
  14. Options - Varianter af varen. F.eks Ekstra small, Small, Medium, Large, og/eller Rød, Blå, Gul.
  15. Product images - Billedet af dit produkt er noget af det vigtigste for salg online. Det er det største blikfang og det første indtryk dine kunder møder. Derfor anbefaler vi altid, at du sikre dig at du har billeder af høj kvalitet, der tydeligt viser produktets kvalitet og materiale. Meget gerne flere billeder i forskellige vinkler. Billeder der er under 1000x1000 px vil give et ringere udtryk.

Fælles for Attributes og Options er at de oprettes et centralt sted og så tilføjes under det enkelte produkt. Så man ikke skal bruge tid på at skrive f.eks "ekstra small" hundredvis af gange. Se evt. Attributes og Options (link mangler)

Hvis du er i tvivl om noget så bare spørg.

Kontaktinformation


Det er vigtigt at der fremgår både firmanavn, adresse, CVR-nr., telefonnummer og en emailadresse på webshoppen.
Jo flere kontaktinformationer der fremgår, des mere troværdig virker din webshop. Hvilket betyder at kunderne vil føle sig mere tryg ved at handle hos dig.

Fragtpris og leveringstid


Du skal vælge en leverandør til fragt og der er efterhånden en del firmaer på markedet. Det er altid en aftale du skal indgå mellem dig og fragtleverandøren.
Til fragt i Danmark anbefaler vi GLS eller Pakkelabels.dk. Hvis du er i tvivl eller behov for at få afklaret dine muligheder, så kontakt os.

Du skal gøre dig nogle overvejelser omkring prisen på afsendelse af pakker. Du vil modtage nogle priser fra din fragt leverandør som du kan gøre brug af.

Vi anbefaler at du har en standard fragtpris og fri fragt over et fast beløb. Vi er godt klar over, at der kan være undtagelser fordi dine varer enten er tunge eller store, men gør fragtpriser så gennemskueligt som muligt.

Typisk vil du kunne tilbyde:

  • Fri fragt over xxx kr - leveret til døren
  • Pakkeshop - nærmeste eller selvvalgt (afhængig af leverandør)
  • Forsendelse med omdeling, direkte levering til døren.
  • Afhentning i butik - typisk gratis

Du skal også angive forventet leveringstid. At kunden både kan se at varen er på lager (evt. antal på lager), samt hvor lang leveringstiden er, det skaber tryghed og sikkerhed over for kunden, hvilket med garanti vil påvirke dit salg.

Handelsbetingelser


Der betingelser der skal være opfyldt i forhold til dine handelsbetingelser, i forhold til forbrugeraftaleloven. Hvis du ikke sikre dig, at dine handelsbetingelser er korrekte så kan det koste dig dyrt. Det er også derfor at en kunde ikke kan gennemføre et køb på din shop, hvis de ikke godkender dine handelsbetingelser, grundet din oplysningspligt som online forhandler.

De skal som minimum indeholde følgende punkter:

  • Virksomhedens kontaktoplysninger
  • Leveringsoplysninger
  • Betalingsmetoder
  • Fortrydelse og returret
  • Reklamationsret
  • Håndtering af personoplysninger

Der findes en masse tilgængelige skabeloner online og vi hjælper også gerne med rådgivning, men tager ikke ansvar for jeres Handelsbetingelser. Det er et juridisk dokument og i bør behandle det som sådan.

Cookie- og privatlivspolitik


Du er som online forhandler forpligtet til at overholde persondataloven, og dine kunder har ret til at få indblik i hvilke personfølsomme oplysninger du opbevarer, og hvordan. Derfor er det også vigtigt at du oplyser dette til dine kunder.

Der findes der en masse skabeloner på nettet. Hvis du ikke selv kan finde en så kan du tage udgangspunkt i denne og derefter retter den til: http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Betalingsgateway og Indløsningsaftale


For at modtage betaling online skal du bruge en betalingsgateway, som er dét betalingsvindue dine kunder indtaster deres kreditkort oplysninger på. Denne koster normalt mellem 99 – 300 kr. pr. måned.

Hvilken betalingsgrateway og indløser der passe bedst til din butik afhænger meget af forventet antal ordre per måned, ordreværdig og hvilke kort du ønsker at dine kunder skal kunne betale med.
Der er lavet en beregner her: https://kortgebyr.dk/

Vi understøtter som standard:

QuickPay
Epay
Bambora
Paypal
Stripe

Hvis du ønsker andre muligheder så kontakt os. Vi anbefaler Bambora som betalingsgateway og indløser som udgangspunkt (understøtter som standard Visa, Mastercard og Maestro).

For at lave en aftale omkring betalingsgateway og indløseraftale så skal du kontakte kontakte firmaet direkte. Vi assistere gerne men aftalen bliver mellem dig og det ønskede firma.

Om os / Om virksomheden


Ud over, at en god og fyldestgørende beskrivelse af firmaet giver troværdighed overfor jeres kunder, så er det også et af de krav der skal opfyldes, for at i kan ansøge om en indløsningsaftale og blive godkendt.

Beskriv hvem der står bag webshoppen og hvad kunden kan forvente hvis de handler hos netop dig.

Informationer vi skal bruge fra dig


Opstart (skal være på plads senest 4 uger før i ønsker at gå online)

  • Domænenavn
  • Logo - gerne højtopløsligt eller som vector grafik
  • Kategorier - minimum top kategorierne
  • Evt. ønsker til design
  • Liste af lande i ønsker at sælge til
  • Evt. andre sprog end dansk

Ting i skal gøre klar

(Med mindre andet er aftalt)

  • Afsæt tid til træning og opstart
  • Opret alle kategorier
  • Find gode billeder til alle varer
  • Klargør alle vare informationer
  • Opret alle varer i systemet
  • Indgå aftale med fragtfirma
  • Skriv handelsbetingelser
  • Skriv Cookie- og privatlivspolitik
  • Skriv Om os / Om virksomheden
  • Tage stilling til hvilken betalingsgateway og Indløsningsaftale i ønsker

Inden kan ansøge om betalingsløsning (skal være på plads senest 2 uger før i ønsker at gå online)**

  • Fragtpris og leveringstid
  • Handelsbetingelser
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Om os / Om virksomheden

Inden i kan gå online (skal være på plads senest 1 uge før i ønsker at gå online)

  • Betalingsgateway og Indløsningsaftale

Vi håber at denne mail hjælper dig med at komme godt fra start. Skriv endelig hvis du mangler information og vi forventer naturligvis at der i starten vil være løbende dialog omkring webshoppen.